Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida
  • Kommunens webbplats
  • Om e-legitimation
  • Personuppgifter
Logga in
  • StartsidaPil
Behandling av personuppgifter

Dina personuppgifter behandlas för att vi ska kunna fullgöra de krav som ställs i dataskyddsförordningen när det gäller rätt till information. 

Personuppgiftsansvarig för den här e-tjänsten är Kommunstyrelsen.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Begäran om skadestånd

Om du anser att Upplands-Bro kommun har orsakat dig en skada kan du ha rätt till skadestånd. Du som begär skadestånd måste kunna påvisa att skadan har orsakats genom vårdslöshet. Att en skada har inträffat innebär inte automatiskt att kommunen kan bli skadeståndsskyldig. 

Råkar du ut för en skada ska du alltid i första hand vända dig till ditt egna försäkringsbolag innan du riktar ett skadeståndskrav mot kommunen. Hem-, olycksfalls- och fordonsförsäkringen är exempel på försäkringar som kan täcka skadan.​

Läs mer om vad som krävs för att få skadestånd och om hur processen ser ut på vår webbpplats (länk)

Så här gör du

Steg 1: Anmäl felet

Det är viktigt att kommunen får kännedom om felet som har orsakat skadan. Därför bör du göra en felanmälan eller meddela Kontaktcenter.

Steg 2: Begär skadestånd

Vänd dig i första hand till ditt egna försäkringsbolag och anmäl skadan där. Hem-, olycksfalls- och fordonsförsäkringen är exempel på försäkringar som kan täcka skadan.​

För den del av kostnaden som skadan orsakat och som försäkringen inte täcker, kan du rikta ett skadeståndskrav till kommunen för den inträffade skadan, om du anser att kommunen har orsakat skadan genom vårdslöshet.

Följande behövs för anmälan till kommunen i denna e-tjänst

  • Skadedatum
  • Skadeplats
  • Beskrivning av händelseförloppet och skadeorsak
  • Bilder från skadeplatsen och/eller arbetsområdet
  • Bilder på skadan
  • Kopia på besked från försäkringsbolaget avseende eventuell försäkringsersättning och självrisk
  • Kopia på kvitton/fakturor på nedlagda kostnader
  • Beskrivning av varför kommunen har brustit i sina rutiner eller varit vårdslös

Steg 3: Din begäran om skadestånd hanteras

Så går det till:

  • När begäran om skadestånd tas emot av Upplands-Bro kommun får den ett ärendenummer och du får en mottagningsbekräftelse.
  • Därefter skickas din begäran med bilagor till kommunens försäkringsbolag, Stockholmregionens Försäkring AB (SRF), för utredning. Syftet med utredningen är att klargöra om kommunen kan anses skadeståndsskyldig för skadan.
  • All kontakt kring ditt skadeärende sker med handläggaren hos SRF. SRF meddelar dig och Upplands-Bro kommun beslutet.
  • Handläggningstiden varierar från fall till fall beroende på ärendets komplexitet.
Logga in

Kontakta oss

Telefon: 08-581 690 00
Fråga oss

Besök oss

Furuhällsplan 1
196 40 Kungsängen


Snabblänkar

Tillgänglighetsredogörelse

  • Startsida
  • Kommunens webbplats
  • Om e-legitimation
  • Personuppgifter
  • Facebook