Upplands-Bro kommun som står bakom och administrerar den här e-tjänsteportalen vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen.
Här beskrivs hur https://service.upplands-bro.se/ uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera eventuella brister så att vi kan åtgärda dem.
E-tjänsteplattformen Abou som vi använder har tillgänglighetsanpassats löpande sedan 2019 då en tillgänglighetsanalys genomfördes. Sedan version 2021.2 har Sokigo åtgärdat alla avsteg som hittades i revisionen.
Texter, bilder och pdf:er
Vi är medvetna om att det redaktionella innehållet på delar av portalen är otillgängliga. Vi strävar efter att webbplatsen i hög grad ska vara förenlig med nivå AA i standarden "Web content accessibility guidelines" version 2.1. Vi arbetar löpande med att åtgärda redaktionella tillgänglighetsproblem.
Här följer de brister i tillgängligheten på webbplatsen som vi känner till.
- Texter för rubriker, knappar och länkar kan förbättras.
- Bilder kan i vissa fall sakna beskrivning i alt-text.
- PDF-filer är inte tillgänglighetsanpassade.
Så har vi testat webbplatsen
- Leverantören har med hjälp av en extern part genomfört en analys för att bedöma hur väl e-tjänsteplattformens invånargränssnitt uppfyller lagkraven. Analysen genomfördes under 2019.
- Egna tester med hjälp av webbriktlinjer.se..
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du inte kan ta dela av innehåll på service.upplands-bro.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning ovan, kan du meddela oss via denna e-tjänst.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
Rapportera brister i tillgängligheten
Vi strävar hela tiden efter att förbättra portalens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontaktar du oss så att vi får veta att problemet finns. Se kontaktuppgifter ovan.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Tillgänglighetsredogörelsen är uppdaterad 2022-11-30.